15.12.2016
Verohallinnon palvelukatko 29.12.2016–2.1.2017

Uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta johtuen Verohallinnon asiakaspalvelu on suljettu vuodenvaihteessa ja sähköiset palvelut toimivat vain osittain. Yritysasiakkaiden palveluissa poikkeamia on jo aikaisemmin.

 

Verohallinnon asiakaspalvelu ei ole auki palvelukatkon aikana 29.12.–2.1. Verotoimistot ovat kiinni, palvelunumerot eivät ole käytössä, chat on suljettu ja Verohallinnon sähköisistä palveluista useat toimivat vain osittain.

Palvelukatko alkaa keskiviikkona 28.12. virka-ajan jälkeen ja päättyy tiistaina 3.1. aamulla kello 9. Osassa palveluja katko käynnistyy jo aiemmin. Esimerkiksi kausiveroilmoitusta ei voi jättää 22.12. jälkeen.

Sähköisiin palveluihin katkon aikana jätettyjen tietojen käsittely aloitetaan saapumisjärjestyksessä 3.1. alkaen. Osa sähköisistä palveluista siirtyy katkon jälkeen OmaVero-palveluun. Vero.fi-sivusto toimii palvelukatkon aikana normaalisti.

 

Palvelukatkon vaikutukset Tilaajavastuun palveluihin

  • Veronumeroita ei voida tarkistaa palvelukatkoksen aikana. Palvelukatkoksen aikana Ilmoita-palveluun lisätyt veronumerot tarkistetaan 3.1.2017 alkaen.
  • Työntekijä- ja urakkaraporttien lähettäminen Työmaarekisteristä toimii normaalisti palvelukatkon aikana.
  • Verohallinnon palvelukatko ei vaikuta Luotettava Kumppani -palvelun tietoihin tai päivityksiin.

 

Palvelukatkon vaikutukset yritysasiakkaisiin

  • Ilmoita kausiveroilmoituksen ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksen korjaustiedot Verotili-palvelussa viimeistään 22.12. Näitä tietoja et voi antaa sähköisesti 23.12.–31.12. Paperi-ilmoituksina joulukuun aikana tehtävät korjaustiedot pitää lähettää viimeistään perjantaina 16.12. Voit antaa ilmoitukset OmaVerossa 3.1. alkaen sekä Ilmoitin.fi:ssä ja muissa kuin Verohallinnon sähköisissä palveluissa 1.1. alkaen. Sinulle ei tule myöhästymismaksuja palvelukatkon vuoksi.
  • Palautusten maksamisessa yritysasiakkaille on viivettä. Palautuksia maksetaan palvelukatkon jälkeen 12.1. alkaen.
  • Palvelukatkolla ei ole vaikutusta henkilöasiakkaiden verovuoden 2015 veronpalautuksiin, jotka maksetaan asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille 29.11.2016
  • Hae Katso-tunnistetta tai valtuuta tilitoimistosi sähköiseen asiointiin ajoissa. Vuoden 2017 alusta oma-aloitteisten verojen, kuten arvonlisäveron, ilmoitukset tulee antaa sähköisesti. Lue lisää: Sähköinen ilmoitusvelvollisuus laajenee.
  • Ytj.fi:ssä antamasi perustamis-, muutos- ja lopettamisilmoitusten tiedot eivät välity Verohallintoon ajalla 27.12.–3.1. Saat kuitenkin Y-tunnuksen uudelle yritykselle palvelukatkonkin aikana. Verohallinto aloittaa rekisteröintien tekemisen alv-, ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin katkon päätyttyä. Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin ja säätiörekisteriin jätetyt tiedot päivittyvät normaalisti.
  • Tietojen haku verovelkarekisteristä ei ole käytössä 29.12.-5.1 välisenä aikana
  • Et voi saada verovelkatodistusta 29.12.-5.1 väliseltä ajalta. Voit tehdä verovelkatodistustilauksen verkkopalvelussa mutta et puhelimitse (p. 029 497 028) palvelukatkon aikana. Todistuksen saat palvelukatkon päätyttyä.

 

Lisätietoa:

Verohallinto

https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Asiakaspalvelu_suljettu_291221(41048)