3.7.2019
Toimintaohjeet vikatilanteen aikana syntyneiden ylimääräisten laskujen käsittelyyn
Tiedote 3.7.2019

Laskutusjärjestelmässämme oli 30.6. klo 19.10 ja 1.7. klo 9.40 välisenä aikana vakava häiriötilanne, jonka vuoksi osalle asiakkaistamme muodostui useampia laskuja samasta veloituksesta.

Häiriötilanne syntyi, kun palveluntarjoajamme Procountor siirsi taustapalveluitaan uudelle palvelimelle viikolla 26. Virheellinen konfiguraatio taustapalvelussa aiheutti järjestelmähäiriön, jonka vuoksi laskutusaineisto jäi ensimmäisen sisäänluvun jälkeen uudelleen sisäänluettavaksi.

Virhetilanne toistui useaan kertaan sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana, kunnes virhetilanne saatiin korjattua Procountorin toimesta maanantaina klo 9.40.

Viimeinen virheellinen lasku on lähtenyt palveluntarjoajaltamme maanantaiaamuna klo 9.38, mutta laskuja saattaa saapua asiakkaillemme viiveellä laskun lähetystavasta riippuen.

Toimintaohjeet

  • Laskut, joiden laskunumero on välillä 596988–601394 päivämäärällä 30.6.2019 ovat aiheellisia ja tulee maksaa laskun mukaisilla maksutiedoilla.
  • Laskut, joiden numero on välillä 601395–658687 päivämäärillä 30.6.2019 ja 1.7.2019 ovat virhetilanteessa muodostuneita aiheettomia laskuja, ja ne tulee mitätöidä.

Mikäli laskujen mitätöinti ei ole mahdollista, hyvityslaskuja voi pyytää sähköpostiosoitteesta: hyvitykset@tilaajavastuu.fi.

Ilmoitathan viestissäsi yrityksesi y-tunnuksen sekä lähetystavan, jolla hyvityslaskut tulee lähettää yrityksellesi. Hyvityslaskut voidaan lähettää joko samaa laskukanavaa pitkin kuin alkuperäiset laskut tai PDF-tiedoistoina sähköpostiviestin liitteenä.

Korvausvaatimukset

Mikäli asiakkaamme on myös Procountorin asiakas, eli on vastaanottanut aiheettomat laskut ostolaskuina Procountoriin, voi asiakkaamme olla yhteydessä Procountorin hallintoon (hallinto@finago.com) ja selvittää korvausvaatimukset suoraan Procountorin kanssa.

Mikäli asiakkaamme käyttää jotakin muuta järjestelmää kuin Procountoria, ja ylimääräisistä laskuista on koitunut tositekohtaisia kuluja, tulee asiakkaan olla yhteydessä ensin Suomen Tilaajavastuuseen (hyvitykset@tilaajavastuu.fi), ja me ohjaamme korvausvaatimukset Procountorille.

Asiakkaan tulee voida kirjallisesti osoittaa ylimääräisten kulujen määrä sekä se, että ylimääräiset kulut johtuivat virhetilanteen takia lähetetyistä aiheettomista laskuista, eli kulujen täytyy kohdistua suoraan häiriöstä aiheutuneisiin laskuihin.

Olemme pahoillamme vikatilanteen aiheuttamasta vaivasta!