Usein kysyttyä Luotettava Kumppani -palvelusta

 

Yleiset FAQ   Raportin tulkinta FAQ   Todistukset FAQ    Tietojen päivitys FAQ

Yleiset kysymykset palvelusta

Mikä on Luotettava Kumppani -palvelu?

Luotettava Kumppani -palvelun avulla Raportit-palvelusta saatavaan yritysraporttiin kirjataan tiedot vero- ja työeläkevelvoitteiden hoitamisesta, tapaturmavakuutuksen järjestämisestä sekä noudatettavasta työehtosopimuksesta. Liittymällä Luotettavaksi Kumppaniksi toimittaja saa tilaajavastuutietonsa maksuttomasti kaikkien haettavaksi.

 

Mitä hyötyä palveluun liittymisestä on?

Liittymällä Luotettava Kumppani –palveluun toimittajan asemassa sinun ei enää tarvitse toimittaa Tilaajavastuulain edellyttämiä todistuksia yrityksestäsi. Tiedot ovat maksuttomasti tilaajiesi haettavissa Raportti –palvelussamme.

 

Miten liityn palveluun?

Palveluun liittyminen tapahtuu täyttämällä valtakirja ja toimittamalla allekirjoituksella varustettu valtakirja Suomen Tilaajavastuu Oy:lle. Näin valtuutat yrityksen tietojen (vero-, eläke-, tapaturmavakuutuksen ja työterveyshuollon järjestämisestä, ja tieto noudatettavista työehtosopimuksista) hakeminen ja julkistaminen Tilaajavastuu.fi-palvelussa. Riittää, kun täytät ja toimitat valtakirjan vain kerran.

 

Mitä palvelu maksaa?

Luotettava Kumppani –palvelun vuosimaksu on 105€ + alv 24%. Vuosihintaan sisältyy aiemmin lisämaksulliset tiedot vastuuvakuutuksen ja työterveyshuollon järjestämisestä.

 

Milloin saan ensimmäisen laskun Luotettava Kumppani -jäsenyydestä?

Saat ensimmäisen laskun kahden viikon sisällä yrityksesi liittämisestä Luotettava Kumppani -palveluun.

 

Mistä saan Luotettava Kumppani -logon käyttööni?

Luotettava Kumppani-jäsentunnusta saavat käyttää kaikki palveluun liittyneet yritykset.

Kun olet liittynyt, saat logon käyttöösi internetsivuillamme kohdasta

https://www.tilaajavastuu.fi/fi/media-sisalto//

Lisätietoa ja logon käyttöehdot:

https://www.tilaajavastuu.fi/fi/media-sisalto/logon-kaytto/

 

YRITYSTILI

 

Yritystilin käyttäjätunnusten hallinta

Pääkäyttäjä voi lähettää kutsua uusi käyttäjiä yritystilille.

  1. Valitse käyttäjähallinta, jonka löydät sivun oikeasta ylälaidasta, yrityksesi nimen alta.
  2. Klikkaa +Uusi käyttäjä -painiketta.
  3. Syötä halutut sähköpostiosoitteet. Kutsu lähetetään syötettyihin sähköpostiosoitteisiin.
  4. Valitse käyttäjätyyppi. Pääkäyttäjä hallinnoi käyttäjätunnuksia ja käyttöoikeuksia sekä yrityksen tietoja ja tilauksia. Peruskäyttäjä voi käyttää Raportti-palvelua. Pääkäyttäjän on annettava peruskäyttäjälle käyttöoikeus muihin palveluihin.
  5. Valitse käyttöoikeudet.
  6. Klikkaa Lähetä kutsu -painiketta.

 

Salasana unohtunut

Uuden salasanan hankkimiseen tarvittavat ohjeet saat klikkaamalla ”Unohditko salasanasi?” -linkkiä osoitteessa https://portal.tilaajavastuu.fi/#/profile/forgot-password?_k=m9tn7p. Tällöin sähköpostiin lähtee automaattinen sähköpostiviesti, jossa on tarvittavat ohjeet uuden salasanan saamiseen.

Jos haluat vaihtaa salasanasi palveluun, pääset tekemään sen kirjautumalla yrityksesi yritystilille tilaajavastuu.fi etusivulta. Kirjauduttuasi pääset vaihtamaan salasanasi oman nimesi alta, kohdasta ”Vaihda salasana”.

 

Yritystilin tarkemmat käyttöohjeet https://www.tilaajavastuu.fi/fi/yritystili/

 

Raportin tulkintaan liittyvät kysymykset

Mitkä raportit yritykseni saa liittymisen myötä?

Yrityksesi saa tilaajavastuulain edellyttämän raportin, joka on kaikille maksutta haettavissa Raportit -palvelusta. Tämän lisäksi raportin etusivu julkaistaan myös ”pikatarkistuksessa”.

 

Milloin yritykseni raportti on haettavissa?

Yrityksesi Luotettava Kumppani -raportti on haettavissa maksutta palvelustamme heti valtakirjan käsittelyn jälkeen.

 

Miten saan Luotettava Kumppani -raportin?

Pääset hakemaan yrityksesi raportin kirjautumalla yritystilillesi https:// portal.tilaajavastuu.fi. Palveluun kirjautumiseksi tarvitset käyttäjätunnuksen. Luo itsellesi käyttäjätunnus rekisteröitymällä kohdasta ”Luo uusi tili”. Rekisteröitymisen jälkeen pääset hakemaan Luotettavien Kumppaneiden raportteja.

 

Miksi ilmoitus ”selvitettävää” merkinnästä menee tilaajille?

Tilaajalla on Valvoja -palvelumme käytössä. Palvelu on tilaajille suunnattu automaattinen tilaajavastuulain seurantatyökalu. Valvoja –palvelun käyttäjät voivat lisätä yrityksiä seurantalistalleen esimerkiksi työmaakohtaisesti, jolloin tieto merkinnästä raportilla menee myös seurantalistan hallinnoijalle.

 

Voinko saada ilmoituksen etukäteen ”selvitettävää” -tilaan menevästä raportistani?

Tilamuutoksista ilmoitamme sinulle aina sähköpostitse. Emme valitettavasti voi ilmoittaa etukäteen, jos yrityksesi raportti on menossa ”selvitettävää” -tilaan, sillä Suomen Tilaajavastuu Oy:n tulee julkaista viivytyksettä eläkevakuutusyhtiöiltä ja verohallinnolta saadut tiedot.

 

Mitä OK-symboli tarkoittaa?

Tietolähteiden perusteella tilaajavastuutiedot ovat kunnossa. Symbolia käytetään, kun yrityksen tiedoissa ei ole yhtään huomioitavaa, selvitettävää tai puuttuvaa tietoa.

 

Mitä täytyy tehdä, jos yritykseni raportilla on huomioi –symboli?

Symbolia käytetään, kun tilaajan on huomioitava esimerkiksi toimittajan arvonlisäverovelvollisuusrekisteritiedon kohdalla poikkeava sääntö (esim. vapautus rekisteriin kuulumisesta). Yrityksesi eli toimittajan tulisi tilaajan pyynnöstä toimittaa tarvittavat todistukset poikkeuksesta tilaajalle. Tulkinta ei estä työn tilaamista.

 

Mitä täytyy tehdä, jos yritykseni raportilla on Tietoja odotetaan -symboli?

Tietoja odotetaan-symboli raportilla tarkoittaa sitä, että jokin tieto puuttuu tai odotamme tietoja esimerkiksi eläkevakuutusyhtiöltä. Voit tarkistaa raportin etusivun pikatarkistuksesta. Tiedon symbolista raportillanne saatte nopeimmin selville hakemalla yrityksenne raportin Raportit –palvelusta tai tarkistamalla pikatarkistuksesta raportin etusivu osoitteesta http://www.tilaajavastuu.fi/pikatarkistus. Tämän jälkeen voitte ottaa asiakaspalveluumme yhteyttä ja ilmoittaa meille puuttuvat tiedot.

 

Mitä täytyy tehdä, jos yritykseni raportilla on Selvitä –symboli?

Yrityksesi raportilla on Selvitä –symboli seuraavista syistä:

  • Veronmaksutiedoissa on selvitettävää ja/tai eläkevakuutustiedoissa on selvitettävää.

Merkinnän poistamiseksi toimi näin:

Ota yhteyttä Verohallinnon asiakaspalveluun ja/tai eläkevakuutusyhtiöön selvittääksesi merkinnän syytä ja sovi maksujärjestelystä uudestaan. Toimita Tilaajavastuulle maksutodistukset merkinnän poistamiseksi.

HUOM! Yksittäinen ”SELVITÄ”-merkintä ei ole este tilaajan ja toimittajan yhteistyölle, mikäli merkinnän aiheuttaneet laiminlyönnit hoidetaan kuntoon.

 

Miksi raportissani on SEIS – symboli?

Yrityksenne raportilla on SEIS-symboli, jos yrityksen kaupparekisteriotteella mainitulla henkilöllä on liiketoimintakielto tai YTJ-tietojen perusteella yritys on lakkautettu, konkurssissa tai toiminta on päättynyt.

 

Todistuksiin liittyvät kysymykset

 

Saanko tulostettua erikseen todistukset raportiltani?

Yrityksen tilaajavastuuraporteista ei voi erikseen tulostaa tiettyä tietoa (esim. tapaturmavakuutus), mutta palvelusta haettu yritysraportti korvaa kaikki erikseen toimitettavat todistukset. Kaikki tarvittavat tiedot näkyvät raportilla ja riittää, että toimitatte yritysraportin tilaajallenne, tai tilaajanne voi itse hakea sen palvelustamme.

 

Mitä tietoja minun pitää toimittaa valtakirjan mukana?

Kun haluat saada Luotettava Kumppani -raporttisi OK -tilaan mahdollisimman nopeasti, toimita meille:

  • Jos yrityksessäsi ei ole palkattua työvoimaa
    • Enintään 10 päivää vanha todistus verojen maksusta
  • Jos yrityksessäsi on palkattua työvoimaa, toimita lisäksi
    • Enintään 10 päivää vanha voimassaolo- ja maksutodistus TyEL-vakuutuksesta
    • Enintään 3 kk vanha todistus lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta
    • Tieto siitä, missä yrityksesi työterveyshuolto on järjestetty
    • Tieto mitä työehtosopimusta yrityksesi noudattaa

Vapaaehtoisena tietona voit toimittaa todistuksen voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta ja alle 3kk vanhan todistuksen yrittäjän tapaturmavakuutuksesta.

 

Mihin osoitteeseen todistukset, esimerkiksi verojen maksusta, tulee toimittaa?

Kaikki todistukset voi toimittaa sähköpostitse osoitteeseen: asiakaspalvelu(at)tilaajavastuu.fi (PDF-muodossa) tai postitse:

Suomen Tilaajavastuu Oy, Tarvonsalmenkatu 17 B, 02600 ESPOO

 

Kuinka vanha todistus saa olla?

Todistukset ovat hyväksyttäviä, jos ne ovat enintään 3 kuukautta vanhoja (tapaturma- ja vastuuvakuutus) tai enintään 10 päivän vanhoja (verovelka- ja eläkevakuutusten voimassaolo- ja maksutiedot).

 

Päivitättekö automaattisesti vastuuvakuutuksen tiedot sen jälkeen, kun olen toimittanut ensimmäisen todistuksen vakuutuksesta?

Vastuuvakuutus on vapaaehtoinen lisätieto. Valitettavasti emme voi automaattisesti päivittää näitä tietoja, vaan asiakkaan tulee itse huolehtia kyseisen todistuksen toimittamisesta ja päivittämisestä kerran vuodessa.

 

Olen toimittanut teille todistuksen vastuuvakuutuksestani, miksi se ei enää näy raportillani?

Jos toimitetun todistuksen vakuutuskausi on umpeutunut, ei kyseinen vakuutus näy enää raportillasi (jos toimitetussa todistuksessa on ollut vakuutuskausi esimerkiksi 1.1-31.12). Tässä tapauksessa sinun tulisi olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöösi ja pyytää heiltä uusi vastuuvakuutustodistus, ja lähettää se Suomen Tilaajavastuu Oy:lle.

 

Olen toimittanut teille todistuksia sähköpostitse/postitse. Kuinka pian yritykseni tiedot tulevat näkymään raportilla?

Toimitetut todistukset päivitetään palveluumme ja yrityksen tietoihin noin yhden (1) arkipäivän kuluessa todistusten vastaanottamisesta.

 

Yritykseni on henkilöstövuokrausyritys, kuinka ilmoitan noudattamamme työehtosopimukset?

Henkilöstövuokraustoimintaa harjoittavan yrityksen tulee ilmoittaa kaikki ne työehtosopimukset, joita se noudattaa vuokrattavien työntekijöidensä osalta. Raportissa listataan kaikki ilmoitetut työehtosopimukset. Työehtosopimukset voi ilmoittaa helpoiten sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu(at)tilaajavastuu.fi esimerkiksi excel tiedostoon listattuna.

 

Tietojen päivitys FAQ

 

Miten päivitän yritykseni tietoja?

Lähetä todistukset ja kirjalliset selvitykset osoitteeseen asiakaspalvelu(at)tilaajavastuu.fi.

Yritystilillä voit itse hallinnoida yrityksen tietoja ja käyttäjiä. Voit esimerkiksi päivittää yrityksen nimen ja laskutusosoitteen https://portal.tilaajavastuu.fi.

 

Miten työterveyshuoltotieto päivitetään?

Työterveyshuoltotieto päivittyy automaattisesti, jos työterveyshuolto on järjestetty seuraavilla palveluntarjoajilla: Promedi, Kuninkaantien työterveys, Mehiläinen ja Suomen Terveystalo.

Muussa tapauksessa tieto tulee vahvistaa säännöllisesti. Lähetämme sähköpostilla kyselyn asiakkaillemme 6-8 viikon välein, jossa pyydämme vahvistamaan tiedot tai ilmoittamaan niissä mahdollisesti tapahtuneet muutokset. Suosittelemme käyttämään päivityspyynnössä olevaa linkkiä, jonka avulla saat ilmoitettua tiedon.

Mikäli työterveyshuollon palveluntarjoajasi vaihtuu, ilmoitathan siitä kirjallisesti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu(at)tilaajavastuu.fi.

 

Miksi osa työterveyshuoltotiedoista tulee automaattisesti?

Osalla työterveyspalvelujen tuottajista, on sähköiset rajapinnat suoraan palveluumme, jolloin päivitys tapahtuu automaattisesti.

Neuvottelemme myös muiden työterveyspalvelujen tuottajien kanssa sähköisten rajapintojen avaamisesta suoraan palveluumme, jotta tietojen päivitys tulevaisuudessa toimisi automaattisesti.

 

Mitä minun pitäisi tehdä, jos vakuutusyhtiöni vaihtuu?

Kuten Luotettava Kumppani –palvelun sopimusehdoissakin lukee, vakuutusyhtiön muuttuessa asiasta täytyy ilmoittaa Suomen Tilaajavastuu Oy:n asiakaspalveluun. Vaihtumisesta kannattaa ilmoittaa mahdollisimman aikaisin, jotta yrityksen raportin tulkinta pysyy ajantasaisena.

Mikäli tapaturmavakuutusyhtiö vaihtuu, tulee yrityksen lähettää todistus uudesta tapaturmavakuutuksesta.

Eläkevakuutusyhtiöiden vaihtuessa nopeimmin tiedot saadaan päivitettyä ajan tasalle, kun yritys toimittaa alle 10 päivää vanhan todistuksen uudesta eläkevakuutuksesta. Muutoin tiedot päivittyvät eläkevakuutusyhtiöstä riippuen 2 kuukauden kuluessa.

 

Mitä minun pitäisi tehdä, kun yritykseni y-tunnus tai nimi on muuttunut?

Mikäli yrityksen nimi muuttuu, sen voi päivittää yritystilillä kohdassa ”Yrityksen tiedot”. Mikäli yrityksen y-tunnus muuttuu/lakkautetaan, tulee siitä ilmoittaa Suomen Tilaajavastuu Oy:lle ja lisäksi yrityksen tulee täyttää ja lähettää uusi valtakirja.

 

Yritykseni maksuohjelmat ovat ulosotossa, miten minun pitäisi toimia?

Emme valitettavasti saa tällä hetkellä tarvittavia tietoja ulosottoviranomaisilta niiden kanssa tehtyjen maksujärjestelyjen noudattamisesta. Tämän seurauksena emme valitettavasti voi päivittää ulosottojärjestelyn tehneiden yritysten tietoja siihen saakka, kunnes kaikki ulosottoon menneet suoritukset ovat hoidettu kuntoon. Raportilla on ulosottoon päätyneiden maksujen kohdalla ”selvitettävää” merkintä.

Yritys voi kuitenkin hyödyntää palvelustamme saatavaa raporttia ja toimittaa sen erikseen ulosottomaksujärjestelyn kanssa tilaajille.

Kun ulosottojärjestely on hoidettu, ilmoitathan siitä asiakaspalveluun asiakaspalvelu@tilaajavastuu.fi, niin päivitämme tiedot palveluumme.

 

Yritykseni on hakenut yrityssaneeraukseen, miten minun pitäisi toimia?

Käräjäoikeudet antavat päätöksen yrityssaneerausmenettelyn aloittamisesta, jos sille on edellytykset ja suurimmat velkojat puoltavat sitä. Käräjäoikeus antaa samassa saneerausmenettelyn aloittamispäätöksessä aikataulun velkojen ym. ilmoittamiselle sekä määrää aikarajan saneerausohjelman selvittäjän tekemälle saneerausohjelmalle. Mikäli velkojat hyväksyvät selvittäjän tekemän saneerausohjelman, käräjäoikeus vahvistaa saneerausohjelman ja saneerausmenettely päättyy.

Saneerausmenettelyn aikana yrityksen kannattaa antaa tilaajille lisätietoa yrityksen tilanteesta Tilaajavastuu.fi-yritysraportin lisäksi, koska raportin tiedot voivat olla ”selvitettävää” tilassa niiltä osin, kun maksamattomia saatavia löytyy. Heti kun käräjäoikeus on vahvistanut saneerausohjelman ja tietolähteemme ovat saaneet siitä tiedon, päivittyy esim. verotietojen kohdalle saneerausohjelma, joka voidaan rinnastaa maksuohjelmaan.


JÄSENYYDEN IRTISANOMINEN

Miten voin irtisanoa Luotettava Kumppani -jäsenyyteni?

Voit irtisanoutua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@tilaajavastuu.fi ja laittamalla viestin aiheeksi: irtisanominen. Kerro viestissä yrityksen nimi, y-tunnus, syy irtisanomiselle (esim: toiminta lakannut) ja kuka on irtisanomisen allekirjoittaja.

Jäsenyyden voi myös irtisanoa lähettämällä edellä mainitut tiedot kirjallisena postitse.